Ramschip/Pantserschip – Zr.Ms. Guinea
Modelinformatie
Kenmerk | Details |
---|---|
Schaal | 1:50 |
Afmetingen model | 125 cm |
Materialen | Hout, Kunststof, Messing |
Aandrijving | Statisch model |
Bouwer/Eigenaar | Bas Kleinendorst, Uithoorn |
Gebouwd zoals in | 1891 |
Technische gegevens origineel schip
Kenmerk | Details |
---|---|
Gebouwd door | Rijkswerf, Amsterdam |
Te water gelaten | 5 mei 1870 |
In dienst gesteld | 1872 |
Afmetingen | 62,68 m x 12,25 m x 5,10 m |
Waterverplaatsing | 2.378 ton |
Voortstuwing | 2.200 pk – 2 schroeven |
Maximale snelheid | 12 knopen |
Bewapening | 2 getrokken kanons van 23 cm; 4 kanons van 30 pond |
Bemanningsleden | 159 |
Bijzonderheden | Oorspronkelijk Matador genoemd, later hernoemd naar Guinea. |
Korte geschiedenis
Zr.Ms. Guinea maakte deel uit van de Nederlandse marine in een periode waarin Nederland zijn overzeese gebieden, waaronder delen van Nieuw-Guinea, beschermde en beheerde. In 1828 claimden de Nederlanders het westelijke deel van Nieuw-Guinea. Later, in de jaren 1960, was er een conflict over de dekolonisatie van Nederlands Nieuw-Guinea, waarbij Nederlandse marineschepen, zoals Hr.Ms. Karel Doorman, betrokken waren. Hoewel specifieke details over de operationele geschiedenis van Zr.Ms. Guinea beperkt zijn, diende het schip in een tijd waarin de Nederlandse marine actief was in het beschermen van haar koloniale belangen en het handhaven van de maritieme veiligheid in haar territoriale wateren. De Guinea was gelijk aan haar zusterschip de Buffel doch was iets zwaarder en had een iets verhoogd dek. Tevens is er met het schip het gebruik van torpedonetten (bullivants-netten) beproefd. De Guinea was bestemd voor binnenlandse dienst, en heeft nimmer buitenlandse reizen gemaakt, in 1879 ook gediend in het Noordzeekanaal als ijsbreker. In 1897 voor de sloop verkocht.