Amerikaanse Kruiser
Modelinformatie
Kenmerk | Details |
---|
Schaal | 1:96 |
Afmetingen model | 185 cm |
Materialen | Hout, polyester, messing |
Aandrijving | 4 motoren |
Bouwer/Eigenaar | Hans Vollebregt, Pijnacker |
Technische gegevens origineel schip
Kenmerk | Details |
---|
Naam | USS Amsterdam |
Naamsein | CL-101 |
Gebouwd bij | Newport News Shipbuilding & Drydock Company, Virginia |
Afmetingen (lxbxdg) | 185 x 20 x 7.7 m |
Waterverplaatsing | 11.932 ton |
Voortstuwing | 100.000 pk – 4 schroeven |
In dienst gesteld | 8 januari 1945 |
Uit dienst gesteld | 30 juni 1947, verkocht voor sloop op 11 februari 1972 |
Bijzonderheden | Laatste serie Cleveland-klasse kruisers ingezet tijdens WOII. Gesponsord door de eerste “Gold Star Mother” uit Amsterdam, New York. Het schip verdiende 1 battlestar. |
Korte geschiedenis
De USS Amsterdam (CL-101) was een lichte kruiser van de Cleveland-klasse, gebouwd door de Newport News Shipbuilding & Dry Dock Company in Virginia. Haar kiel werd gelegd op 3 maart 1943, en ze werd te water gelaten op 25 april 1944. Het schip werd gesponsord door mevrouw William E. Hasenfuss, de eerste “Gold Star Mother” uit Amsterdam, New York, die haar zoon verloor tijdens de aanval op Pearl Harbor. De USS Amsterdam werd in dienst gesteld op 8 januari 1945 onder bevel van kapitein Andrew P. Lawton. Na haar shakedown-cruise in de Chesapeake Bay en verdere training in het Caribisch gebied, vertrok de Amsterdam op 9 juni 1945 naar de Stille Oceaan. Ze voegde zich bij de 3e Vloot bij Leyte en nam deel aan een aanval op Japanse posities op Wake Island op 18 juli. Begin augustus ondersteunde ze vliegdekschepen tijdens aanvallen op de Japanse thuis eilanden. Na de Japanse overgave op 15 augustus, voer de Amsterdam op 27 augustus Sagami Bay binnen ter voorbereiding op de formele overgave op 2 september 1945. Op 5 september 1945 verplaatste de Amsterdam zich naar de Baai van Tokio voor de bezetting van Japan en bleef daar tot 20 september. Daarna keerde ze terug naar de Verenigde Staten, arriveerde op 15 oktober in Portland, Oregon, en nam deel aan Navy Day festiviteiten. Na onderhoud en bemanningsverlof in San Pedro, Californië, vervoerde ze personeel en materieel tussen Pearl Harbor en de westkust van de VS. Op 21 januari 1946 werd ze voorbereid voor de reservevloot in San Francisco en op 30 juni 1947 uit dienst gesteld. Haar naam werd op 2 januari 1971 van de marinelijst geschrapt, en ze werd op 11 februari 1972 verkocht voor de sloop.
-

-

Terug naar overzicht