Nederlandse mijnenlegger – instructievaartuig Hr. Ms. Willem van der Zaan
Modelinformatie
Kenmerk | Details |
---|
Schaal | 1:50 |
Afmetingen model | 155 cm |
Materialen | Hout en messing |
Type | Functioneel model |
Bouwer | Bas Kleinendorst |
Eigenaar | Bas Kleinendorst, Uithoorn |
Gebouwd zoals in | 1939 |
Technische gegevens origineel schip
Kenmerk | Details |
---|
Werf | Nederlandse Dok Maatschappij, Amsterdam |
In dienst gesteld | 21-08-1939 |
Uit dienst genomen | 27-02-1970 |
Waterverplaatsing | 1470 ton |
Afmetingen (l x b x d) | 75,20 x 11,20 x 3,60 m |
Voortstuwing | 220 pk – 2 schroeven |
Bemanning | 92 + 40 adelborsten |
Bewapening | 2 x 120 mm kanon, 2 x 40 mm kanon, 2 x 12.7 mm mitrailleur (dubbele opstelling), 120 mijnen, 1 watervliegtuig |
Bijzonderheden | Willem van der Zaan was de laatste en grootste mijnenlegger gebouwd voor de Nederlandse marine. Ingericht als opleidingsschip voor adelborsten. |
Korte geschiedenis
Hr.Ms. Willem van der Zaan was een Nederlandse mijnenlegger, gebouwd door de Nederlandsche Dok Maatschappij in Amsterdam. Het schip werd te water gelaten op 15 december 1938 en op 21 augustus 1939 in dienst gesteld. Het was de laatste en grootste mijnenlegger die voor de Nederlandse marine is gebouwd. Tijdens de Duitse aanval op Nederland in mei 1940 legde de Willem van der Zaan mijnenversperringen in de Noordzee en werd het aangevallen door vijandelijke vliegtuigen. Na de Nederlandse capitulatie ontsnapte het schip naar het Verenigd Koninkrijk, waar het werd gemoderniseerd en deelnam aan mijnenlegoperaties langs de Britse oostkust. In november 1940 vertrok het schip naar Nederlands-Indië en arriveerde in januari 1941 in Tandjong Priok. Daar legde het mijnenvelden en voerde het escortetaken uit tijdens de oorlog in de Stille Oceaan. Na de Tweede Wereldoorlog keerde de Willem van der Zaan terug naar Nederland en werd het in 1953 omgebouwd tot fregat. Het schip diende vervolgens als opleidingsschip voor adelborsten en vervulde diverse taken binnen de Koninklijke Marine. Op 27 februari 1970 werd het schip uit dienst genomen om op 6 oktober 1970 voor 205.510 gulden te worden verkocht aan een sloper.
Terug naar overzicht