Hr.Ms. van Galen
Eigenschap | Details |
---|---|
Type | Nederlands fregat, naamsein F803 |
Schaal | 1:100 |
Afmetingen model | 113 cm (lengte) |
Bouwmethode | Gebouwd vanaf tekeningen en foto’s zoals het schip was in 1985/1986 |
Materialen | Kunststof, hout, messing en modeling board |
Bouwer/Eigenaar | Theo Knöps |
Naam origineel schip | Hr.Ms. van Galen |
Gebouwd door | Koninklijke werf de Schelde, Vlissingen |
Afmetingen origineel | 113,45 x 12,5 x 4,15 meter |
Waterverplaatsing | 2800 ton |
Voortstuwing | 2 Babcock en Wilcox stoomketels, 2 turbines van Werkspoor (elk 15.000 pk), 2 schroeven |
Bemanning | 256 koppen (na modernisatie 190 koppen) |
Maximale snelheid | 32 knopen |
Over het model | Het model van de Hr.Ms. van Galen is een statisch model, gebouwd door Theo Knöps. Het is gebaseerd op de configuratie van het schip in 1985/1986 en is vervaardigd met kunststof, hout, messing en modeling board. De schaal is 1:100 en de lengte van het model is 113 cm. Dit model weerspiegelt de technische details en het uiterlijk van het originele fregat van de Van Speijk-klasse. |
Korte geschiedenis
Hr. Ms. van Galen is gebouwd in de jaren 1965-1967 bij de werf de Schelde in Vlissingen.
Op 1 maart 1967 werd het schip in dienst gesteld. Op 15 juni 1977 werd het schip na vele verre en succesvolle reizen weer uit dienst gesteld om op de rijkswerf in Den Helder ingrijpend te worden verbouwd en gemoderniseerd.
Op 30 november 1979 werd het schip weer aan de sterkte van de Koninklijke Marine toegevoegd.
Het model toont de staat van het schip zoals dit was na de Midlife modernisering en zoals het uiteindelijk in 1987 aan Indonesië als Yos Sudarsois verkocht.