Hr.Ms. Piet Hein
Modelinformatie
Kenmerk | Details |
---|
Type | Nederlands Fregat, Kortenaer Klasse, Naamsein F811 (Standaard Fregat) |
Schaal | 1:96 |
Lengte model | 133 cm |
Gebouwd van | Tekeningen en foto’s zoals het schip was in 1988 |
Materialen | Hout, polyester, kunststof, messing |
Aandrijving | 2 motoren |
Bouwer/Eigenaar | Toon de Buijzer, De Kwakel |
Technische gegevens origineel schip
Kenmerk | Details |
---|
Naam | Hr.Ms. Piet Hein |
Gebouwd bij | Nederlandse Koninklijke Maatschappij de Schelde |
In dienst gesteld | 14-04-1981 |
Afmetingen (lxbxdg) | 130,50 x 14,60 x 6,20 meter |
Waterverplaatsing | 3050-3630 ton |
Voortstuwing | 2 Roll Royce gasturbines TM3B (51.585 pk), 2 Roll Royce Tyne gasturbines RM1C (10.036 pk), 2 verstelbare 5-bladige Lips schroeven |
Actieradius | 4.700 zeemijlen bij 16 knopen |
Max. snelheid | 30 knopen |
Uit dienst gesteld | 2003 |
Bijzonderheden | Het model van de Hr.Ms. Piet Hein is gebouwd door Toon de Buijzer en is een gedetailleerde replica van het schip zoals het er in 1988 uitzag. Het model heeft een schaal van 1:96, met een lengte van 133 cm, en is vervaardigd uit hout, polyester, kunststof en messing. Het schip is uitgerust met twee motoren en weerspiegelt de technische kenmerken van het originele schip, inclusief zijn krachtige gasturbines en verstelbare schroeven. |
Korte geschiedenis
De Hr.Ms. Piet Hein werd in 1981 in dienst gesteld bij de Koninklijke Marine. Het was een fregat van de Kortenaer Klasse, ontworpen voor standaard operaties met geavanceerde gasturbines voor zowel snelle vaart als lange afstanden. In 1998 werd het schip verkocht aan de Verenigde Arabische Emiraten en hernoemd als Al Emerat (F02). Het schip werd uiteindelijk in 2005 uit de vaart genomen. De romp werd bewaard en diende als basis voor de bouw van het luxueuze megajacht Yas.
Terug naar overzicht