Duits Vliegdekschip
Modelinformatie
Kenmerk | Details |
---|---|
Type | Duits Vliegdekschip |
Schaal | 1:200 |
Afmetingen model | Lengte: 125 cm |
Gebouwd vanuit | Tekeningen zoals het schip zou worden omstreeks 1942 |
Materialen | Hout en messing |
Aandrijving | Statisch |
Eigenaar | Jörg Führmann, Winschoten |
Technische gegevens origineel schip
Kenmerk | Details |
---|---|
Naam | GRAF ZEPPELIN |
Gebouwd door | Deutsche Werke, Kiel |
Te water gelaten | 08-12-1938 |
Status | Nooit voltooid of in dienst gesteld, gezonken als doelschip op 16-08-1947 bij de haven van Lebo (Polen) |
Afmetingen | 262,50 m x 31,5 m x 7,29 m |
Waterverplaatsing | 33.550 ton |
Voortstuwing | 200.000 pk – 4 schroeven |
Vliegtuigen | 50 stuks: Messerschmitt Me109T jachtvliegtuigen, Junkers Ju87c duikbommenwerpers, Fiseler Fi167 torpedobommenwerpers |
Bewapening | 16x SK 15cm, 12x Flak 10,5cm, 22x Flak 3,7cm, 28x Flak 2,0cm |
Bemanning | 1720 scheepsbemanning, 306 vliegdienst |
Korte geschiedenis
De Graf Zeppelin was het enige vliegdekschip dat Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde. De bouw begon op 28 december 1936 bij de Deutsche Werke scheepswerf in Kiel, en het schip werd te water gelaten op 8 december 1938. Bij het uitbreken van de oorlog in september 1939 was de Graf Zeppelin voor ongeveer 85% voltooid. Door veranderende prioriteiten tijdens de oorlog werd het schip echter nooit afgebouwd en heeft het geen operationele dienst gekend. Na de oorlog werd de Graf Zeppelin door de Sovjet-Unie in beslag genomen. Op 16 augustus 1947 werd het schip gebruikt als doelschip en zonk uiteindelijk bij de haven van Leba (Polen).
In 2006 werd het wrak van de Graf Zeppelin ontdekt in de Oostzee, ongeveer 55 kilometer ten noorden van Władysławowo, Polen.