Model: Nederlandse fregat – Kortenaer Klasse, Naamsein F824
Schaal: 1:100
Afmetingen model (lxbxh): 136 x 14,60 x 6,20 cm
Gebouwd vanuit: Tekeningen en foto’s zoals het schip was in 2000
Materialen: Hout, polyester, kunststof, messing
Aandrijving: 2 motoren
Bouwer/Eigenaar: Bas Kleinendorst, Uithoorn
Gegevens van het originele schip:
Naam: Hr.Ms. Bloys van Treslong (F824)
Gebouwd door: Scheepswerf Wilton Feyenoord, Schiedam
In dienst gesteld: 25-11-1982
Uit dienst gesteld: 2003
Afmetingen (lxbxdg): 130,50 x 14,60 x 6,20 meter
Waterverplaatsing: 3.050 – 3.630 ton
Voortstuwing:
- Hoofdvaart: 2 Roll Royce gasturbines TM3B, 51.585 pk
- Kruisvaart: 2 Roll Royce Tyne gasturbines RM1C, 10.036 pk
- Schroeven: 2 verstelbare 5-bladige Lips schroeven
Actieradius: 4.700 zeemijlen bij 16 knopen
Max. snelheid: 30 knopen
Verkocht aan: Griekenland als F466, HS Nikiforos Fokas, op 19-11-2004
Over het model:
Dit model van de Hr.Ms. Bloys van Treslong is gebouwd door Bas Kleinendorst uit Uithoorn en weerspiegelt het schip in zijn configuratie van 2000. Het is gedetailleerd uitgevoerd in hout, polyester, kunststof en messing en heeft twee motoren voor statische weergave. Het model is gebaseerd op de tweede serie van het S-fregat uit de Kortenaer Klasse.
Geschiedenis van de Hr.Ms. Bloys van Treslong:
De Hr.Ms. Bloys van Treslong was een fregat van de Nederlandse Koninklijke Marine, gebouwd bij Scheepswerf Wilton Feyenoord in Schiedam. Het schip werd op 25 november 1982 in dienst gesteld en had een veelzijdige rol binnen de marine, aangedreven door krachtige Rolls Royce gasturbines voor zowel hoofd- als kruisvaart. Het was uitgerust met verstelbare Lips schroeven voor maximale efficiëntie. In 2003 werd het schip uit dienst genomen en verkocht aan Griekenland, waar het op 19 november 2004 onder de naam F466, HS Nikiforos Fokas, in gebruik werd genomen.