Hr.Ms. Jacob van Heemskerck
Eigenschap | Details |
---|---|
Type | Nederlands luchtverdedigingsfregat – Jacob van Heemskerck Klasse (F812) |
Schaal | 1:72 |
Afmetingen model | 183 x 14,6 x 6,2 cm |
Bouwmethode | Gebouwd vanuit tekeningen en foto’s zoals het schip was in 1989 |
Materialen | Hout, kunststof, messing |
Aandrijving | 2 motoren |
Bouwer | Rindert van Zinderen Bakker, Roosendaal |
Eigenaar | Hans Vollebregt, Pijnacker |
Naam origineel schip | Hr.Ms. Jacob van Heemskerck (F812) |
Gebouwd door | Koninklijke Mij. De Schelde, Vlissingen |
In dienst gesteld | 15 januari 1986 |
Uit dienst gesteld | 2 december 2004 |
Afmetingen origineel | 130,50 x 14,6 x 6,2 meter |
Waterverplaatsing | 3.750 ton |
Voortstuwing | 50.000 pk, 2 schroeven |
Speciaal | Luchtverdedigingsschip zonder helikopter |
Inzetbaar als | Stafschip |
Verkocht aan | Chili, als CNS Almirante Latorre FFG-14 op 16 december 2005 |
Over het model | Het model van de Hr.Ms. Jacob van Heemskerck is gebouwd door Rindert van Zinderen Bakker uit Roosendaal en weerspiegelt het schip in zijn oorspronkelijke staat uit 1989. Het model is gedetailleerd uitgevoerd in hout, kunststof en messing, met 2 motoren voor statische weergave via schroeven. Dit luchtverdedigingsfregat is met zorg nagemaakt op een schaal van 1:72. |
Korte geschiedenis
De Hr.Ms. Jacob van Heemskerck was een luchtverdedigingsfregat van de Koninklijke Marine, gebouwd bij de Koninklijke Mij. De Schelde te Vlissingen. Het schip werd op 15 januari 1986 in dienst gesteld en was speciaal ontworpen voor luchtverdediging, zonder helikopter aan boord. Het was ook inzetbaar als stafschip. Na bijna twee decennia actieve dienst werd het schip op 2 december 2004 uit de vaart genomen. Het werd vervolgens verkocht aan Chili, waar het op 16 december 2005 onder de naam CNS Almirante Latorre FFG-14 in dienst werd gesteld.