Hr.Ms. Van Galen
Eigenschap | Details |
---|---|
Type | Nederlands fregat – Speijk Klasse (F803) |
Schaal | 1:100 |
Afmetingen model | 113 x 12,5 x 5 cm |
Bouwmethode | Gebouwd vanuit tekeningen en foto’s zoals het schip was in 1970 |
Materialen | Hout, polyester, messing |
Aandrijving | 2 motoren |
Eigenaar | Lars Uwe Rudek, Hamburg (Duitsland) |
Naam origineel schip | Hr.Ms. Van Galen (F803) |
Gebouwd door | KM De Schelde, Vlissingen |
In dienst gesteld | 1 maart 1967 |
Afmetingen origineel | 113,42 x 12,51 x 4,16 meter |
Waterverplaatsing | 2.255 ton |
Voortstuwing | 30.000 pk, 2 schroeven |
Snelheid | Ongeveer 30 knopen |
Uit dienst | 1987 |
Verkocht aan | Indonesië als F353 – KTS Yos Sudarso |
Over het model | Het model van de Hr.Ms. Van Galen is gebouwd door Lars Uwe Rudek uit Hamburg, Duitsland. Dit gedetailleerde model is vervaardigd uit hout, polyester en messing, met 2 motoren en een statische aandrijving via schroeven. Het model is een waarheidsgetrouwe weergave van de Hr.Ms. Van Galen, een fregat uit de Speijk-klasse van de Koninklijke Marine, zoals het in 1970 in dienst werd gesteld. |
Korte geschiedenis
De Hr.Ms. Van Galen was een fregat van de Speijk-klasse, gebouwd bij de Koninklijke Mij. De Schelde in Vlissingen. Het werd op 1 maart 1967 in dienst gesteld. Het schip had als belangrijkste taken de bescherming van de zeegrenzen en het uitvoeren van maritieme operaties voor de Koninklijke Marine. In 1987 werd het uit dienst genomen en verkocht aan Indonesië, waar het verder diende onder de naam F353 – KTS Yos Sudarso. Het schip was een belangrijk onderdeel van de Nederlandse marine gedurende zijn actieve jaren.