Duitse Schnellboot van de S38-klasse
Modelinformatie
| Kenmerk | Details |
|---|
| Schaal | 1:35 |
| Afmetingen model | 100 cm |
| Materialen | Kunststof, messing |
| Type | Gebouwd van bouwkit Italeri |
| Eigenaar | Roel van Essen |
Technische gegevens origineel schip
| Kenmerk | Details |
|---|
| Naamsein | S38 |
| Werf | Lürssen Vegesack |
| Afmetingen (l x b x d) | 34,91 x 5,10 x 1,50 meter |
| Waterverplaatsing | 91 ton |
| Voortstuwing | 3 x MB 501 diesel 2.000 PK – 3 schroeven |
| Snelheid | 39 knopen |
| Bewapening | Variabel: Enkele schepen hadden een 40L60 Bofors op het achterschip |
| Bemanning | 21 koppen |
| Extra informatie | In dienst gesteld in september 1941, uit dienst in de loop van de oorlog. Schnellboote waren Duitse tegenhangers van de Engelse MTB’s: snel, zwaar bewapend en uiterst zeewaardig. De S38-klasse was de laatste zonder gepantserde brug. |
Korte geschiedenis
De S38 was een Duits Schnellboot van de S38-klasse, gebouwd door Lürssen in Vegesack en in dienst gesteld op 8 november 1940. Deze boten waren vrijwel identiek aan de voorgaande S26-klasse, met slechts kleine aanpassingen zoals vereenvoudigde ventilatoren. Helaas had de S38 een korte carrière; op 20 november 1940 werd het schip in de Noordzee tot zinken gebracht door Britse torpedobootjagers.