Duits Vestzakslagschip – Admiral Graf Spee (Deutschland-klasse)
Modelinformatie
| Kenmerk | Details |
|---|---|
| Schaal | 1:100 |
| Afmetingen model | 185 cm x 28,0 cm x 25,0 cm |
| Gebouwd vanuit | Zoals het schip was in 1936 |
| Materialen | Kunststof, Messing, Hout |
| Aandrijving | 2 motoren |
| Bouwer | Wil van Dooren |
| Eigenaar | Wil van Dooren |
Technische gegevens origineel schip
| Kenmerk | Details |
|---|---|
| In dienst gesteld | 6 januari 1936 |
| Gebouwd door | Reichsmarinewerft, Wilhelmshaven |
| Afmetingen | 186,0 m x 21,65 m x 7,34 m |
| Waterverplaatsing | 16.280 ton (volgeladen) |
| Voortstuwing | 52.050 pk, aangedreven door 2 schroeven |
| Maximale snelheid | 28,5 knopen |
Korte geschiedenis
Het Admiral Graf Spee was een zwaar gepantserd Duits vestzakslagschip van de Deutschland-klasse en werd op 6 januari 1936 in dienst gesteld. Het schip was ontworpen voor de Duitse Kriegsmarine en had een indrukwekkende snelheid van 28,5 knopen, aangedreven door twee dieselmotoren en een vermogen van 52.050 pk. De Admiral Graf Spee was met name bekend door zijn rol in de Slag op de Rio de la Plata in december 1939, waarbij het schip werd beschadigd door Britse kruisers.
Na de slag trok het schip zich terug in de neutrale haven van Montevideo. Toen het schip werd bedreigd met internering of vernietiging door de Britse vloot, besloot Kapitein Hans Langsdorff op 19 december 1939 het schip zelf tot zinken te brengen, om te voorkomen dat het in Britse handen zou vallen. Het schip brandde nog drie dagen en zonk uiteindelijk in 8 meter diep water.


