Zware Kruiser – Admiral Graf Spee
(Deutschland-klasse)
Modelinformatie
| Kenmerk | Details |
|---|---|
| Schaal | 1:175 |
| Afmetingen model | 106 cm x 19,0 cm x 15,0 cm |
| Gebouwd vanuit | Tekeningen zoals het schip in 1936 was |
| Materialen | Hout en messing |
| Aandrijving | 2 schroeven (statisch model) |
| Bouwer/Eigenaar | Jörg Führmann, Winschoten |
Technische gegevens origineel schip
| Kenmerk | Details |
|---|---|
| In dienst gesteld | 6 januari 1936 |
| Gebouwd door | Reichsmarinewerft, Wilhelmshaven |
| Afmetingen | 186,0 m x 21,65 m x 7,40 m |
| Waterverplaatsing | 12.100 ton |
| Voortstuwing | 55.400 pk, aangedreven door 2 schroeven |
| Bemanning | 1.150 manschappen |
Korte geschiedenis
De Admiral Graf Spee was een revolutionair ontworpen pantserschip van de Duitse Kriegsmarine, vaak aangeduid als een “vestzakslagschip”. Het schip werd in 1936 in dienst gesteld en kreeg al snel internationale bekendheid vanwege zijn geavanceerde bewapening en snelheid.
In december 1939 speelde de Admiral Graf Spee een prominente rol tijdens de Slag van de River Plate, waar het werd geconfronteerd met drie Britse kruisers. Ondanks aanzienlijke schade wist het schip de neutrale haven van Montevideo (Uruguay) te bereiken. Vanwege een tekort aan munitie en de dreiging van een tweede confrontatie, gaf kapitein Hans Langsdorff de opdracht het schip op 17 december 1939 buiten de haven tot zinken te brengen.
In een tragisch slot schoot Langsdorff zichzelf enkele dagen later dood, gehuld in de vlag van de oude Kaiserliche Marine, uit protest tegen het nazi-regime.
De wrakstukken van de Admiral Graf Spee rusten nog steeds op de bodem van de Río de la Plata en blijven een fascinerend historisch monument.

