Engels Vliegdekschip
Modelinformatie
Kenmerk | Details |
---|---|
Type | Engels vliegdekschip. Naamsein: R38 |
Schaal | 1:100 |
Afmetingen model | Lengte: 205 cm |
Gebouwd vanuit | Tekeningen en foto’s zoals schip was in 1944 |
Materialen | Hout, polyester, polystreen en messing |
Aandrijving | 3 motoren |
Eigenaar/Bouwer | Hans Vollebregt, Pijnacker |
Technische gegevens origineel schip
Kenmerk | Details |
---|---|
Naam | HMS VICTORIOUS |
Gebouwd door | Vickers-Armstrong, Barrow in Furness |
In dienst gesteld | 04-05-1941 |
Uit dienst genomen | 13-03-1968, gesloopt in 1969 |
Bewapening | Voorzien van diverse vliegtuigen: Albacar, Grumman Avenger, Baracuda, Chance Vought Corsair, Fairey Fulmar, Seafire, Sea Hurricane, Fairey Swordfish, Wildcat |
Bijzondere aanpassing | In 1950 drastisch verbouwd met een geheel ander uiterlijk |
Afmetingen | 205 m x 29 m x 8,56 m |
Waterverplaatsing | 29.500 ton |
Voortstuwing | 110.000 pk – 3 schroeven |
Korte geschiedenis
HMS Victorious was een Brits vliegdekschip van de Illustrious-klasse, gebouwd door Vickers-Armstrong in Barrow-in-Furness. De kiel werd gelegd op 4 mei 1937, en het schip werd te water gelaten op 14 september 1939. Het kwam in dienst op 4 mei 1941.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde HMS Victorious een cruciale rol in verschillende operaties. Kort na haar indienststelling nam ze deel aan de jacht op het Duitse slagschip Bismarck in mei 1941. Later was ze betrokken bij Arctische konvooien en operaties in de Middellandse Zee. In 1943 werd het schip tijdelijk uitgeleend aan de Amerikaanse marine, waar het onder de naam “USS Robin” diende.
Na de oorlog onderging HMS Victorious een uitgebreide modernisering tussen 1950 en 1958 om haar aan te passen aan de eisen van de Koude Oorlog en de inzet van straalvliegtuigen. Ze bleef in dienst tot 13 maart 1968 en werd in 1969 gesloopt.