Nederlandse onderzeeboot, K-XIV – Klasse
Modelinformatie
Kenmerk | Details |
---|
Schaal | 1:50 |
Afmetingen model | 144 cm |
Materialen | Hout en messing |
Type | Scratchbuild |
Eigenaar | Freek Schepers, Düsseldorf, Duitsland |
Aandrijving | 2 motoren 12 volt, 2 x 3-blads schroef |
Technische gegevens origineel schip
Kenmerk | Details |
---|
Naamsein | K-XVIII |
Werf | Maatschappij ‘Feijenoord’, Rotterdam |
Afmetingen (l x b x d) | 73,80 x 6,51 x 3,80 meter |
Waterverplaatsing | 777/1020 ton |
Voortstuwing | 2×1600/1000 pk – 2 schroeven |
Bewapening | 8 torpedolanceerbuizen 53,3 cm, 1 kanon 8,8 cm, 2 mitrailleurs 40 mm |
In dienst | 23-03-1934 |
Geschiedenis | |
Korte geschiedenis
Hr.Ms. K XVIII was een Nederlandse onderzeeboot van de K XIV-klasse, gebouwd door de Rotterdamse scheepswerf Fijenoord. Het schip werd op 10 juni 1931 te water gelaten en op 23 maart 1934 in dienst gesteld. Op 14 november 1934 vertrok de K XVIII vanuit Den Helder naar Nederlands-Indië, waar het op 11 juli 1935 aankwam in Soerabaja. Tijdens deze reis voerde geofysicus Felix Andries Vening Meinesz zwaartekrachtmetingen uit, vergelijkbaar met eerdere metingen die hij had uitgevoerd in het Caribisch gebied. In de Tweede Wereldoorlog was de K XVIII actief en wist het verschillende Japanse schepen tot zinken te brengen. Op 24 januari 1942 voerde de onderzeeboot een aanval uit op de Japanse onderzeebootjager CH-12, maar de torpedo miste zijn doel. Als reactie voerde de CH-12 een dieptebommenaanval uit, waardoor de K XVIII zwaar beschadigd raakte. Het schip keerde terug naar Soerabaja voor reparaties. Om te voorkomen dat de onderzeeboot in Japanse handen zou vallen, werd de K XVIII op 2 maart 1942 door eigen marinepersoneel tot zinken gebracht. In 1944 werd het wrak door de Japanners gelicht en gedeeltelijk hersteld voor gebruik als luchtwachtpost in de Straat van Madoera. Op 16 juli 1945 werd het schip door de Britse onderzeeboot HMS Taciturn getorpedeerd en opnieuw tot zinken gebracht.
Terug naar overzicht