Hr.Ms. Bloys van Treslong
| Eigenschap | Details |
|---|---|
| Type | Nederlands fregat – Kortenaer Klasse (F824) |
| Schaal | 1:100 |
| Afmetingen model | 136 x 14,60 x 6,20 cm |
| Bouwmethode | Gebouwd vanuit tekeningen en foto’s zoals het schip was in 2000 |
| Materialen | Hout, polyester, kunststof, messing |
| Aandrijving | 2 motoren |
| Bouwer/Eigenaar | Bas Kleinendorst, Uithoorn |
| Naam origineel schip | Hr.Ms. Bloys van Treslong (F824) |
| Gebouwd door | Scheepswerf Wilton Feyenoord, Schiedam |
| In dienst gesteld | 25 november 1982 |
| Uit dienst gesteld | 2003 |
| Afmetingen origineel | 130,50 x 14,60 x 6,20 meter |
| Waterverplaatsing | 3.050 – 3.630 ton |
| Voortstuwing | Hoofdvaart: 2 Rolls-Royce gasturbines TM3B, 51.585 pk Kruisvaart: 2 Rolls-Royce Tyne gasturbines RM1C, 10.036 pk Schroeven: 2 verstelbare 5-bladige Lips schroeven |
| Actieradius | 4.700 zeemijlen bij 16 knopen |
| Max. snelheid | 30 knopen |
| Verkocht aan | Griekenland als F466, HS Nikiforos Fokas, op 19 november 2004 |
| Over het model | Dit model van de Hr.Ms. Bloys van Treslong is gebouwd door Bas Kleinendorst uit Uithoorn en weerspiegelt het schip in zijn configuratie van 2000. Het is gedetailleerd uitgevoerd in hout, polyester, kunststof en messing en heeft twee motoren voor statische weergave. Het model is gebaseerd op de tweede serie van het S-fregat uit de Kortenaer Klasse. |
Korte geschiedenis
De Hr.Ms. Bloys van Treslong was een fregat van de Nederlandse Koninklijke Marine, gebouwd bij Scheepswerf Wilton Feyenoord in Schiedam. Het schip werd op 25 november 1982 in dienst gesteld en had een veelzijdige rol binnen de marine, aangedreven door krachtige Rolls Royce gasturbines voor zowel hoofd- als kruisvaart. Het was uitgerust met verstelbare Lips schroeven voor maximale efficiëntie. In 2003 werd het schip uit dienst genomen en verkocht aan Griekenland, waar het op 19 november 2004 onder de naam F466, HS Nikiforos Fokas, in gebruik werd genomen.


