Nederlandse onderzeeboot
Modelinformatie
| Kenmerk | Details |
|---|---|
| Schaal | 1:32 |
| Afmetingen model | 70 cm |
| Materialen | Hout |
| Type | Gebouwd van tekeningen |
| Eigenaar | Freek Schepers, Düsseldorf, Duitsland |
| Aandrijving | 1 motor 7.6 Volt, 1 schroef |
Technische gegevens origineel schip
| Kenmerk | Details |
|---|---|
| Bouwjaar | 1906 |
| Uit dienst | 1920 |
| Afmetingen (l x b x d) | 20 x 4.1 x 2.8 meter |
| Waterverplaatsing | 104 ton |
| Voortstuwing | 2×160 PK diesel, 1×65 PK elektrisch |
| Bemanning | 10 koppen |
| Max snelheid | 8.5 knopen |
Korte geschiedenis
De Hr.Ms. O 1 was de eerste onderzeeboot van de Nederlandse marine. Het schip werd oorspronkelijk gebouwd door de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen en kreeg de naam ‘Luctor et Emergo’, wat Latijn is voor ‘Ik worstel en kom boven’. Dit ontwerp was gebaseerd op de Holland 7P van de Amerikaanse scheepsbouwer Holland Torpedo Boat Company uit New York. Na een reeks tests, uitgevoerd met een Amerikaanse bemanning, besloot de Nederlandse regering het schip op 20 december 1906 aan te kopen voor 430.000 gulden. Een dag later, op 21 december 1906, werd het officieel in dienst genomen als Hr.Ms. O 1. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de O 1 gestationeerd in Den Helder en patrouilleerde langs de Nederlandse kustwateren. In 1920 werd de onderzeeboot uit dienst genomen en later gesloopt. De toren van het schip is bewaard gebleven en staat voor het gebouw van de Onderzeedienst op de marinebasis in Den Helder.



